کابل هالوژن فری چیست و در چه پروژه هایی کاربرد دارد؟

 

کابل هالوژن فری چیست و در چه پروژه هایی کاربرد دارد؟

کابل های هالوژن فری یا ( بدون هالوژن) یا LSZh کابل های هستند که روکش عایق انها عاری از مواد است ،که با عناصر از دسته ای هالوژن پردازش شده باشد.
هالوژن یک واژه یونانی است که معنی ید زا (نمک زا) که در جدول مندلیوف دسته بندی شده است . این عناصر عبارت است از: فلوئر،کلر،برم که در ساختار ملوکولی خود به عنوان ماده ای هالوژنی می توان از آنها نام برد.
مواد هالوژنی واکنش پذیری فوق العاده بالای دارند که می توانند در انفعالات شیمیایی تبدیل به سموم خطر ناکی شوند.
به عنوان مثال: سیم و کابلهای برقی یا مخابراتی یا شبکه با روکش عایق پی وی سی اگر به هر دلیلی همچون اتصال کوتاه، یا اتش سوزی شعله ور شوند دود که از شعله ها متصاعد می گردد حاوی هیدروژن کلرید می باشد، که با استشمام انسان باعث مختل شدن تنفس می گردد و مشکلاتی مانند: التهاب شدید مجاری تنفسی سرفه های خشک و شدید سوزش ریه ها و چشمها ،و بینی می شود
این مسئله در دراز مدت باعث آسیب به ششها ، نابینایی یا کم بینایی و اختلال در گردش خون که در نهایت باعث فوت می گردد.
حال کابل های هالوژن فری یا LSZh در زمان اتش سوزی تا حد امکان در حرارت های بالا شعله ور نمی گردد و دود حاصل از گرم شدن یا شعله گرفتن آن حاوی مواد سمی که توضیح داده شد نمی باشد.
پروژه هایی که مجریان و مهندسین ترجیح به مصرف کابل با روکش هالوژن فری را دارند عبارت است از :

 

1- کابل کشی و سیم کشی تابلوهای کنترل پالایشگاه ها ، صنایع فولاد ، معادن استخراجی، نیروگاه ها پالایشگاه و صنایع پتروشیمی می باشد.

 

2- سیم کشی روشنایی و کنترل داخل هواپیما،واگن مترو و قطارها،سالن های تولید تسلیحات نظامی و مواد ناریه

 

3- سیم کشی داخلی لوازم پزشکی مانند دستگاه های لیزر و ام ار ای و اسکنرهای پزشکی،اتاقهای عمل و اتاقهای icu/ccu 

 

4- سیم کشی مراکز پر رفت و آمد مانند مراکز خرید که دارای زیرزمین و پارکینگ های زیر زمینی می باشند ، مدارس ، دانشگاهها و مهدکودک ها هم می توان نام برد.
 

کارفرمایان محترم ، پیمانکاران عزیز ، مهندسین ناظر، مجریان و طراحان محترم صنعت برق، نفت، پتروشیمی و... شما می توانید کابل های هالوژن فری از برندهای با کیفیت بازار را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

گروه سازه گستر پایتخت با تکیه بر بیش از 20 سال تجربه و فعالیت به عنوان تامین کننده تجهیزات و ملزومات صنعت برق کشور ( الکتریکال - مکانیکال - ابزار دقیق ) با افتخار آماده خدمت رسانی به فعالان صنعت برق و صاحبان صنایع می باشد.
شماره تماس : 32 20 17 66 - 021
پست الکترونیک: info@sazehgostarsgp.com
نشانی: تهران، میدان فردوسی، کوچه گلپرور، پلاک 20، واحد 25

 

از دهه 1970 این سوال که کابل هالوژن فری چیست مطرح شد و این کابل در تعدادی از کاربردها در صنعت کابل کشی که از ترکیبات فاقد هالوژن استفاده می شد بکار میرفته است. شاید تا آن وقت این سوال که کابل هالوژن فری چیست آنقدرها هم مهم تلقی نمی شده است. حوادث عظیم آتش سوزی باعث افزایش آگاهی بیشتر در مورد استفاده از ترکیبات فاقد هالوژن در کابل ها شده است. در صورت آتش سوزی، هالوژن های موجود در مواد کابل آزاد شده و ممکن است توسط افراد استنشاق شود. یکی از چشمگیرترین حوادث آتش سوزی در ایستگاه لوله ای Kings Cross لندن بود. در سال 1987 ، 32 نفر در جریان این فاجعه جان خود را از دست دادند. تحقیقات نشان داد که بیشتر مرگ و میرها ناشی از گازهای سمی و دود استنشاق شده است. پس از این فاجعه بود که مسئولین امر درصدد برآمدند تا بیشتر بدانند کابل هالوژن فری چیست، پس از آن اجازه استفاده از هیچ کابل حاوی هالوژن در سیستم مترو لندن داده نشد. در نتیجه ، بسیاری از صنایع و بخشها دیگر مایل به استفاده از کابلهای حاوی هالوژن نبودند.

شما می توانید کابل های هالوژن فری از برندهای با کیفیت بازار مثل کابل هالوژن فری N2XH خراسان افشارنژاد و کابل هالوژن فری سیمکو و ...  را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها