کلید محافظ جان ( کلید نشت جریان ) هیمل HIMEL HDB6VR

کلید محافظ جان ( کلید نشت جریان ) هیمل HIMEL HDB6VR
لید جریان نشتی که به اختصار RCD یا RCBO نامیده می شود و به اصطلاح اشتباه محافظ جان شناخته شده است؛ کلیدی است که با مقایسه جریان های فاز و نول، اختلاف جریان فاز و نول را با استفاده از یک ترانسفورماتور با هسته چنبره ای محاسبه کرده و در صورتی که اختلاف جریان وجود داشته باشد (برایند جریان فاز و نول عددی به غیر از صفر شود.)، مدار را قطع می کند. یکی از دلایل ایجاد این اختلاف جریان، به وجود آمدن مسیری برای برگشت جریان به غیر از نول می باشد. (به عنوان مثال اتصال فاز با بدنه فلزی دستگاه برقی).
ادامه مطلب

استانداردهای تابلو برق صفر تا صد

استانداردهای تابلو برق صفر تا صد
قبل از هر چیز باید بدانیم استاندارد در زمینه تابلو برق‌ها به چه مواردی اطلاق می‌شوند. استاندارد شامل تمام اطلاعات مورد نیاز ما در زمینه طراحی، ساخت، پیاده‌سازی، نصب، تعمیر و نگهداری، حمل و نقل و مواردی این چنینی می‌شود. در واقع استاندارد یک توافق محسوب می‌شوند که در هر بخش و حتی در هر کشور این توافق به صورت یک استاندارد منتشر می‌شود. انواع استاندارد تابلوبرق به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: استانداردهای فنی: شامل طراحی، نصب، ساخت، حمل و نقل و….. استانداردهای ایمنی: شامل موارد ایمنی که نیاز است رعایت شوند.
ادامه مطلب

آشنایی با تابلو برق روشنایی

آشنایی با تابلو برق روشنایی
تابلو برق روشنایی, محفظه ای برای تجهیزات مربوط به توزیع برق, بین مدارهای الکتریکی روشنایی با امکان قطع و وصل و حفاظت از آن ها می باشد. تابلو برق های روشنایی این امکان را فراهم می سازند که تمام محل های قطع و وصل مدارهای روشنایی در محل تابلو قرار گیرند. قطع و وصل مدارهای روشنایی در این تابلوها توسط کلیدهای گردان صفر و یک و یا کنتاکتور انجام می شود. با استفاده از کلید گردان و یا کنتاکتور امکان قطع و وصل مدارهای روشنایی با جریان بیش از 10A میسر خواهد شد. تابلو برق روشنایی برای مدارهای روشنایی استادیوم یا سالن های ورزشی , فضاهای کارگاهی و یا سالن های سینما استفاده می شود.
ادامه مطلب

تابلو برق صنعتی را بیشتر بشناسیم

تابلو برق صنعتی را بیشتر بشناسیم
تابلو برق صنعتی فضایی است که تجهیزات برقی در آن نصب می‌شود. این تابلو برق لزوماً فلزی نیست و جنس غیرفلزی آن هم وجود دارد. همان طور که گفته شد درون تابلو برق تجهیزات مختلفی وجود دارد که این تجهیزات با توجه به هدفی که تابلو برق برای آن طراحی شده است، متفاوت هستند. به بیان بهتر هر یک از تجهیزات استفاده شده درون تابلو برق نقش و کارکرد خاصی دارند که به همان منظور در تابلوبرق استفاده می‌شوند.  انواع تابلو برق از نظر ولتاژ عبارت‌اند از: تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی. علاوه بر تقسیم بندی تابلوبرق بر اساس ولتاژ، تابلو برق صنعتی بر اساس ساختمان بندی نیز تقسیم می‌شود.
ادامه مطلب

همه چیز در مورد تابلو برق آتش نشانی

همه چیز در مورد تابلو برق آتش نشانی
تابلو برق آتش نشانی، تابلوهای کنترل موتور در بوستر پمپ آتش نشانی هستند. بوستر پمپ به دستگاهی گفته می شود که در آن دو یا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر وصل شده‌اند. هدف از این اتصال بین دو یا چند پمپ این است که دبی مورد نیاز را با صرف کمترین انرژی و به دست آوردن بیشترین راندمان تامین کنند. برای کنترل این دستگاه از تابلو برق استفاده می شود. کارکرد تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی ایجاد هماهنگی بین سیستم الکتریکی و مکانیکی است.
ادامه مطلب

در مورد سیم کشی ساختمان تجاری، مسکونی و اداری بیشتر بدانیم

در مورد سیم کشی ساختمان تجاری، مسکونی و اداری بیشتر بدانیم
سیم کشی برق، جزئی حیاتی از ساختمان های مختلف تجاری، اداری و مسکونی است که بدون آن امکان فعالیت بهینه در این ساختمان ها نیست. این عملیات پیچیده و هنرمندانه، نه تنها برای اطمینان از برق رسانی به تمام قسمت های ساختمان، بلکه برای ایجاد یک محیط امن و عملکرد صحیح اساسی است.
ادامه مطلب

کابلشو و کلمپ بی متال چیست و چه کاربردی دارند؟

کابلشو و کلمپ بی متال چیست و چه کاربردی دارند؟
همانطور که میدانیم در مواردی به دلایلی همچون ارزان بودن فلز آلومنیوم و سبکی آن، ترجیح مهندسین و مجریان انتقال نیروی برق این است که کابل های با رشته آلومنیوم استفاده گردد.اما تجهیزات تابلویی اعم از کلیدهای اتوماتیک (هوایی ، کامپکت ) کنتاکتورها و کلیدهای گردان ، کلیدهای چاقویی و کلید فیوزهای کت اوت و برقگیرهای خط های هوایی که تولید می گردد در سراسر دنیا به دلیل شرایط استانداردهای جهانی حتما از شینه های ورودی و خروجی سیمگیرها یا ترمینالهای ورودی و خروجی پلاتین های آنها از فلز مس ساخته شده است .
ادامه مطلب

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان چیست؟
کلید محافظ جان یکی از انواع کلید های حفاظتی برقی می باشد که برای حفاظت اشخاص و تجهیزات، در یک سیستم برقی مورد استفاده قرار می گیرد. کلید محافظ جان، که در چند تیپ مختلف ارائه می شود ، یکی از ایمن ترین کلیدهای حفاظت برای تشخیص و قطع جریان نشتی برق و همچنین جلوگیری از ایجاد شوک ناشی از تماس غیر مستقیم با برق می باشد.
ادامه مطلب

بی متال یا رله حرارتی چه نقشی دارد؟

بی متال یا رله حرارتی چه نقشی دارد؟
برای حفاظت از موتورهای الکتریکی در مقابل اضافه بار از رله های حرارتی (بی متال) استفاده می شود. اساس کار این رله ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته است. بر اثر عبور جریان از بی متال ،دو فلز گرم می شوند و طول آنها افزایش می یا بد. از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است. دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شود. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکتها باز و مدار قطع می شود.
ادامه مطلب

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها