کنتاکتور و عملکرد آن را بدانیم

کنتاکتور و عملکرد آن را بدانیم

  کنتاکتور یکی از پرکاربردترین قطعات الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل مدار الکتریکی با توان بالا مورد استفاده قرار می گیرد. کنتاکتور یک کلید مغناطیسی است که مانند کلیدهای ساده سه فاز دارای ۳ کنتاکت اصلی با قدرت برای ارتباط تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت های کمکی جهت استفاده در طراحی مدارهای فرمان است. 

 

شما می توانید انواع کنتاکتورهای مورد نیاز از برندهای با کیفیت بازار مانند کنتاکتور زیمنس، اشنایدر، هیوندای و... را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

گروه سازه گستر پایتخت با تکیه بر بیش از 20 سال تجربه و فعالیت به عنوان تامین کننده تجهیزات و ملزومات صنعت برق کشور ( الکتریکال - مکانیکال - ابزار دقیق ) با افتخار آماده خدمت رسانی به فعالان صنعت برق و صاحبان صنایع می باشد.
شماره تماس : 32 20 17 66 - 021
پست الکترونیک: info@sazehgostarsgp.com
نشانی: تهران، میدان فردوسی، کوچه گلپرور، پلاک 20، واحد 25

کاربردهای کنتاکتور

به طور کلی کنتاکتورها در مدار فرمان و قدرت کاربرد دارند. به این صورت که در مدار قدرت بین مصرف کننده الکتریکی و شبکه، و در مدار فرمان در قسمت کنترل کل و قطع و وصل کنتاکتور نقش دارند.

 

در کنتاکتورهای کوچک، کنتاکت‌هایی که برای مدار قدرت به کار می‌روند با کنتاکت‌های مدار فرمان تفاوتی ندارند و در کنتاکتورهای بزرگ کنتاکت‌های مدار قدرت از مدار فرمان بزرگ‌ترند.

در نظر داشته باشید که کنتاکتور از اجزای مهم مدارها است و کاربردهای متعددی دارد. در ادامه به برخی از ان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در بخش روشنایی محیط‌هایی مانند ساختما‌ن‌های مسکونی و تجاری.
  • در راه اندازی موتورها. ( جلوگیری از قطع برق  و محافظت از آن)
  • استفاده در رله‌های جیوه‌ای
  • استفاده دردستگاه‌های تهویه
  • استفاده در تک پل خودرو

سازه گستر پایتخت نماینده رسمی فروش محصولات زیمنس در ایران ، برای انتخابی مطمئن همراه شماست؛ شما می توانید کنتاکتور مورد نظر خود را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

مزایای استفاده از کنتاکتور

استفاده از کنتاکتور مزایایی را برای کاربران به همراه دارد که در ادامه به طور خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • امکان کنترل وسایلی که در آن‌ها کنتاکتور کار شده است، از راه دور برای مصرف کننده‌گان فراهم می‌شود؛ به عبارتی وظیفه کنتاکتور، کنترل از راه دور وسایل شما است.
  • توسط این کنتاکتور می‌توانید مدار فرمان اتوماتیک را برای مراحل مختلف توسط این کنتاکتور طراحی کنید.
  • با استفاده از کنتاکتور سرعت قطع و وصل جریان برق زیاد می‌شود.
  • مصرف کننده می‌تواند از چند محل مختلف دستگاه‌های خود را کنترل کند
  • استهلاک کنتاکتور بسیار پایین است.
  • طول عمر مفید کنتاکتورها بالا است.

 وجود کنتاکتور باعث می‌شود هنگامی که برق قطع می‌شود مدار کنتاکتور نیز قطع شود. زمان وصل برق، کنتاکتور به استارت مجدد نیاز دارد.

  • محافظت کنتاکتورها نسبت به کلید بالاتر است. 

 

کنتاکتور چگونه کار می کند؟

     کنتاکتور در دستگاه هایی استفاده می شود که باید به طور مکرر با قطع و وصل مدار خاموش و روشن شود. در این دستگاه های الکتریکی کنتاکتور خطوط تغذیه توان که به بار ختم می شوند را قطع و وصل می کند. در کنتاکتور یک قسمت از هسته متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت جدا نگه داشته می شود و یک سری کنتاکت عایق شده از یکدیگر به آن متصل اند و با آن حرکت می کنند. در قسمت ثابت هسته نیز یک سری کنتاکت دیگر، محکم شده است. در حالت وصل، تیغۀ متحرک کنتاکتور تحت نیروی دائم الکترومغناطیسی بوده و با کنتاکت ثابت در تماس است.

جریان به طور دائم در سیم پیچ تولید کننده نیروی مغناطیسی برقرار است و تیغۀ محرک کنتاکتور را با فشار مناسب در حالت وصل و تماس با کنتاکت ثابت حفظ می کند. در صورت کاهش ولتاژ و یا قطع جریان در بوبین، نیروهای فنرها باعث می شود که کنتاکت متحرک به طور اتوماتیک در موقعیت قطع قرار بگیرد و جریان قطع شود. در صورت قطع جریان ناشی از فقدان ولتاژ، تیغه ها تحت تأثیر نیروی فنر از کنتاکت های ثابت جدا شده، جریان تغذیه موتور را قطع می کند که به این حالت، آزاد شدن کنتاکتور گفته می شود. به بیان دیگر، تعدادی کنتاکت باز، بسته و تعدادی کنتاکت بسته، باز خواهد شد. چون لازم است که از تمام کنتاکت های کنتاکتور جریان یکسانی عبور کند، کنتاکتورهای استاندارد شده معمولاً سه کنتاکت اصلی برای مدار فرمان دارند. 

برای خرید کنتاکتور هیوندای، کنتاکتور اشنایدر، کنتاکتور زیمنس، کنتاکتور ای بی بی اینجا را کلیک کنید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها