کابل شو چیست؟

کابل شو چیست؟

کابلشو قطعه‌ای برای اتصال و برقراری جریان الکتریکی بین هادی کابل با تجهیزات الکتریکی است. در اصل زمانی که نوع هادیِ جریان الکتریکی تغییر کند، باید از کابلشو استفاده شود. برای درک بهتر، فرض کنید کابلی از کنتور به تابلو برق یک آسانسور کشیده شده است. برای اتصال کابل به شینه تابلو برق، نوع هادی عوض می‌شود، پس باید از کابلشو استفاده کنید.

شما می توانید کابل شو های مورد نیاز خود را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

گروه سازه گستر پایتخت با تکیه بر بیش از 20 سال تجربه و فعالیت به عنوان تامین کننده تجهیزات و ملزومات صنعت برق کشور ( الکتریکال - مکانیکال - ابزار دقیق ) با افتخار آماده خدمت رسانی به فعالان صنعت برق و صاحبان صنایع می باشد.
شماره تماس : 32 20 17 66 - 021
پست الکترونیک: info@sazehgostarsgp.com
نشانی: تهران، میدان فردوسی، کوچه گلپرور، پلاک 20، واحد 25

 

کابل شو ها با نام های زیر نیز در ضنعت برق شناخته می شوند.

  • سرکابل
  • تِرمینِیشن (Termination)
  • سیلینگ اِند (Sealing End)
  • فِرول (Ferrule)
  • کِیبِل لاگ (Cable Lug)

مزیت استفاده از کابل شو ها:

قبل از آنکه کابلشوها را برای اتصال سرسیم مورد استفاده قرار دهند معمولا برای ایجاد اتصالات الکتریکی به کمک پیچاندن مستقیم سیم ها به یک دیگر کمک می گرفتند. برای ثابت نگه داشتن این اتصال نیز از چسب برق استفاده می کردند! اما همانطور که حدس می زنید این کار روشی بسیار خطرناک برای ایجاد اتصالات الکتریکی بوده و امنیت آنچنانی هم نداشت.

به همین علت نیز امروزه از کابلشو برای ایجاد اتصال الکتریکی استفاده می کنند. ایجاد جریان الکتریکی به کمک این ابزارها دارای امنیت بیشتری نسبت به روش قبلی است، به این علت نیز در حال حاضر این محصولات جزو قطعات با اهمیت در سیم کشی های مختلف هستند. 

 

انواع کابل شو

کابل شوها بر اساس پارامترهای مختلف در انواع مختلفی دسته بندی می شوند، در رایج ترین نوع دسته بندی کابل شوها که بر اساس متریال صورت می گیرد، سه نوع مسی، آلومینیومی و بی متال در دسترس هستند. کابل شوهای مسی و آلمینیومی هم خود انواع جداگانه ای دارند. به طور کلی انواع این قطعه شامل موارد زیر هستند:

  • کابل شو مسی

در صنعت برق به طور کلی دو نوع از این ابزار ساخته می شود، که یکی از آن ها کابل شو مسی می باشد. جنس این ابزار همانطور که از نامش نیز پیداست فلز مس بوده و معمولا ان را از لوله ای مسی که سطحی صاف و یک دست داشته باشد می سازند. لوله ای مسی به کار رفته برای ساخت این محصول نباید هیچ شکافی داشته باشد.

خلوص مس در این ابزار بیش از 99 درصد بوده و استاندارد DIN 46235 در ساخت آن رعایت می گردد. از همین رو هنگام پرس لوله مسی و ساخت آن هیچگونه شکافی روی کابل شو ایجاد نمی شود. در حال حاضر در فروشگاه تابان پارس می توان انواع مختلفی از این ابزارهای مسی مانند استاندارد، چهارسوراخه، دوسوراخه، پیچی و زاویه دار را خریداری کرد.

  • کابل شو آلمینیومی

استفاده از هادی آلومینیوم دارای روند روبه رشدی می باشد. در پی آن نیز آلومینیوم به صنعت برق و الکتریک نیز وارد گشته و در ساخت محصولاتی مانند کابل شو مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در بالا نیز گفته شد این ابزار برای اتصال سرسیم به کار رفته و برای داشتن اتصالی امن لازم و ضروری می باشد. در حال حاضر با توجه به تنوع بسیار زیادی که در ساخت این ابزار وجود دارد، هر کدام از آن ها با توجه به جنسشان برای اتصال سیم هایی به خصوص به کار می روند. برای مثال کابل شوهای آلومینیومی برای اتصال سیم هایی از جنس آلومینیوم مناسب هستند.

  • کابل شو بی متال

معمولا از نوع بی متال برای برقراری جریان بین دو کابل غیر هم جنس استفاده می شود.در ساختار این نوع کابل شو از دو فلز غیر همجنس استفاده شده است. کابل شوهای بی متال نیز خود در دو دسته با نام های DTL1  و DTL2  تقسیم بندی می شوند.

 

شما می توانید انواع کابل شو ها و تجهیزات موردنیاز سیم و کابل شامل دستگاه پرس کابلشو، روکش بردار،XLPEبردار و... را سازه گستر پایتخت تهیه نمایید.

 

روش‌های نصب کابلشو

کابلشوها به دو روش به هادیِ کابل وصل می‌شوند:

  • روش پرس‌کاری

کابلشو به‌وسیله دستگاه پرس به کابل پرس می‌شود. دستگاه‌های پرس دو نوع هستند:

  • پرس دستی 

این پرس برای کابلشوهایی با سطح مقطع کم کاربرد دارد. زیرا در این نوع پرس، کابلشو باید به‌وسیله فشار دست پرس شود. 

پرس دستی از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • بازوی متحرک
  • بازوی ثابت 
  • فَکی که لقمه‌های پرس داخل آن قرار می‌گیرد.
  • پرس هیدرولیکی (پرس کابلشو)

در این روش ، پرس با فشار روغن انجام می‌شود. به همین دلیل، برای کابلشوها با سایز بزرگتر پرس هیدرولیکی مناسب است. 

پرس هیدرولیکی از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • بازوی متحرک
  • بازوی ثابت 
  • فکی که لقمه‌های پرس داخل آن قرار می‌گیرد.
  • پیچ تنظیم برای حرکت فک پرس 
  • لقمه‌های پرس در سایزهای گوناگون در بازار موجود است و باتوجه به سایز کابلشو انتخاب می‌شوند. سایز لقمه پرس برای کابلشو مسی برابر با سایز آن انتخاب می‌شود. برای کابلشو آلومینیومی، به‌دلیل ضخامت دیواره کابلشو و استحکام کم آلومینیوم، معمولاً سایز لقمه را دو سایز بزرگ‌تر انتخاب می‌کنند. پس از انجام اولین پرس، اگر پرس خوب نبود لقمه یک سایز بزرگ‌تر از کابلشو انتخاب می‌شود. به‌عنوان مثال اگر سایز (سطح مقطع) کابلشو مسی ۵۰ میلی‌متر مربع باشد باید لقمه سایز ۵۰ میلی‌متر مربع را استفاده کنید؛ اما در کابلشو آلومینیومی ۵۰ میلی‌متر مربع، ابتدا لقمه سایز ۹۵ را تست کنید اگر پرس خوب نبود از لقمه ۷۰ استفاده کنید.
  • روش پیچی (Shear Bolt Connector)

در این روش، کابل داخل کابلشو قرار می‌گیرد. پیچ‌های روی کابلشو را به‌قدری می‌پیچانیم تا هرز شوند.

 

شما می توانید کابل شو های مورد نیاز خود را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها