انواع تست کابل شبکه

 

انواع تست کابل شبکه

 

تست کابل شبکه مهمترین بخش از فرآیند ارزیابی و بررسی صحت و عملکرد کابل‌های شبکه است. در زیر، دو نوع اصلی تست کابل شبکه را توضیح داده می شود:

 

  • Permenant Test (تست پرمننت): در این نوع تست کابل ابتدا کابل را به کیستون شبکه متصل می‌کنیم وبه وسیله ماژول‌های پرمنت، کابل شبکه را به دستگاه تستر کابل شبکه متصل کرده و تست را انجام می‌دهیم.

 

 

  • Channel Test (تست چنل): تست چنل نمونه ساده تر تست پرمنت می‌باشد که ابتدا دو سر کابل شبکه را به کیستون زده وسپس با استفاده از پچ کورد کابل‌ها را به دستگاه متصل می‌کنیم و تست کابل را انجام می‌دهیم.

 

 

هر دو نوع تست برای اطمینان حاصل کردن از صحت و عملکرد بهینه کابل‌های شبکه بسیار مهم هستند. استفاده از تسترها و دستگاه‌های تخصصی تست کابل شبکه در انجام این تست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

 

نکته:

  • کابلی که تست پرمنت را پاس کند، قطعا تست چنل را پاس می‌کند. اما امکان دارد کابلی که تست چنل را پاس می‌کند، تست پرمنت را پاس نکند.

  • در زمان کیستون زدن برای تست پرمننت، می‌بایست به سالم و اصلی بودن آن ها اطمینان داشته باشیم. در مواردی ممکن است کابل شبکه دارای استاندارد بالا باشد اما در هنگام تست فلوک، کیستون شبکه یا پچ کورد شبکه استاندارد نبوده و جواب تست گمراه کننده باشد.

 

شما می توانید انواع ابزاردقیق تستر شبکه موردنیاز پروژه های خود را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

گروه سازه گستر پایتخت با تکیه بر بیش از 20 سال تجربه و فعالیت به عنوان تامین کننده تجهیزات و ملزومات صنعت برق کشور ( الکتریکال - مکانیکال - ابزار دقیق ) با افتخار آماده خدمت رسانی به فعالان صنعت برق و صاحبان صنایع می باشد.
شماره تماس : 32 20 17 66 - 021
پست الکترونیک: info@sazehgostarsgp.com
نشانی: تهران، میدان فردوسی، کوچه گلپرور، پلاک 20، واحد 25

 

پارامترهای تست کابل شبکه

خب حال که با انواع تست کابل شبکه و ضرورت استفاده از اونها در سیستم شبکه مطلع شدیم، در این بخش از مقاله قصد داریم به فاکتورها و پارامترهای این کار بپردازیم. منظور از پارامترهای تست کابل شبکه، در واقع ویژگی‌هایی از کابل شبکه هستن که باید در میزان استاندارد مشخص شده باشن تا عملکرد کابل شبکه در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار بگیره. خارج شدن هر کدوم از این پارامترها از میزان استاندارد، نشون دهنده عدم پاس شدن اون کابل از تست کابل شبکه هست. بنابراین در فرایند تست کابل این پارامترها سنجیده میشن:

 

Nominal Velocity of Propagation (NVP)

به سرعت انتشار نور در خلا NVP میگن و به دو صورت 0.72c یا 72% نمایش داده میشه . تمام کابل‌های شبکه استاندارد NVP بین 0.6c و 0.9c دارن.

 

Propagation Delay

تاخیر در انتشار به مدت زمانی گفته میشه که یک سیگنال نیاز داره تا از یک سر سیم به انتهای اون منتقل بشه و واحد اون نانوثانیه (ns) هست.

 

Wire Map

این تست یکی از مهم ترین تست های کابل شبکه به شمار میاد و نشون‌دهنده‌ی سالم بودن زوج سیم‌هاست که علاوه بر اون نشون دهنده سایر تجهیزات پسیو شبکه مثل سوکت، پچ پنل و کیستون‌‌‌ها هم هست. توجه کنید که منظور از کابل شبکه در تمام موضوعات توضیحی در مورد انواع پچ کوردها از برندهای مختلف مثل پچ کورد لگراند یا نگزنس و در تمام مدل‌های اون‌ها هم صدق می‌کنه.

 

Dc Loop Resistance

این پارامتر مقدار مقاومت کابل رو نشون میده که با طول کابل رابطه‌ی مستقیم داره. هدف از انجام این تست کابل lan اینه که مطمئن بشیم در اثر اتصالات اشتباه، مقاومت بیش از حد در کابل ایجاد نشه. هر چی مقدار مس کابل بیشتر بشه، عدد نمایش داده شده کمتر میشه. همچنین هر چه خلوص مس در کابل کمتر باشه، مقاومت هم زیاد میشه.

 

Delay Skew

این پارامتر نشون‌دهنده‌ی میزان اختلاف زمان انتشار سیگنال در سریع‌ترین زوج سیم با کندترین زوج سیم هست. با توجه به اینکه ممکنه خلوص در زوج سیم‌ها یکی نباشه یا شرکت سازنده‌ی کابل شبکه مثل کابل شبکه نگزنس یا لگراند، از موارد مختلفی در ساخت زوج سیم‌ها استفاده کنن، انجام این تست ضروری میشه. این نوع از تست کابل در شبکه‌هایی که میخوان استاندارد گیگابیت اترنت رو اجرا کنن اهمیت زیادی داره. چون در این شبکه‌ها از هر 4 زوج سیم برای ارسال دیتا استفاده میشه. به‌طور کلی مقدار Delay Skew در یک کابل شبکه 100 متری، نباید از 50 نانو ثانیه بیشتر باشه.

 

Insertion Loos

سیگنالی که در کابل ارسال میشه، انرژی داره و هرچه در طول کابل پیش میره، میزان انرژی اون کم میشه. این گزینه، میزان کاهش انرژی سیگنال در سمت گیرنده رو بررسی می‌کنه.

 

Return loss

این پارامتر نمایش‌دهنده‌ی مقدار سیگنال برگشتی به سمت فرستنده است و از اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور به‌وجود میاد. در صورت کشیدگی بیش از حد کابل یا مشکل در کانکتور، این تست پاس نمیشه.

 

NEXT (Near-End Crosstalk)

هر چی میزان به‌هم پیچیدگی زوج سیم‌ها بیش‌تر باشه، این مقدار بیشتر میشه. همچنین کابل، پهنای باند بیشتری رو از خودش عبور میده. پاس نشدن این تست به معنی پیچیدگی کم زوج سیم‌هاست. در تصویر زیر نمونه‌ای از گزارش مربوط به تست کابل شبکه رو مشاهده می‌کنید.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها