تفاوت کابل زره دار و بدون زره در چیست؟

تفاوت کابل زره دار و بدون زره در چیست؟

کابل زره دار (Armoured Cable) یکی از رایج‌ترین انواع کابل برق است که با نام‌های دیگری همچون کابل آرمورداریا کابل قدرت مسلح نیز شناخته می‌شود.

کابل زره دار دارای یک لایه محافظتی اضافی است که آن را در برابر آسیب‌های احتمالی همچون بریدگی و یا ساییدگی مقاوم می‌سازد. این لایه محافظتی در واقع طول عمر کابل را افزایش می‌دهد و در نتیجه موجب بهبود عملکرد و ایمنی آن می‌شود. کابل بدون زره (Unarmoured Cable) نقطه مقابل کابل زره دار است که دارای لایه محافظ نبوده و در برابر آسیب‌های مکانیکی و فشارهای الکتریکی، مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد.

 

شما می توانید کابل های زره دار از برندهای با کیفیت بازار را از طریق مشاوره با کارشناسان سازه گستر پایتخت تهیه کنید.

 

گروه سازه گستر پایتخت با تکیه بر بیش از 20 سال تجربه و فعالیت به عنوان تامین کننده تجهیزات و ملزومات صنعت برق کشور ( الکتریکال - مکانیکال - ابزار دقیق ) با افتخار آماده خدمت رسانی به فعالان صنعت برق و صاحبان صنایع می باشد.
شماره تماس : 32 20 17 66 - 021
پست الکترونیک: info@sazehgostarsgp.com
نشانی: تهران، میدان فردوسی، کوچه گلپرور، پلاک 20، واحد 25

 

اصلی‌ترین تفاوت کابل زره دار و بدون زره در کاربرد و ساختار درونی آنها خلاصه می‌شود. کابل بدون آرمور برخلاف کابل آرموردار دارای لایه محافظتی اضافه نبوده و در برابر فشار و آسیب‌های احتمالی، مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های پر خطر و محیط‌هایی که در آنها حیوانات و جانوران جونده وجود دارند، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

در مقابل کابل زره دار به دلیل مقامت و استحکام بالا در انواع محیط‌های خشن و پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت بروز حوادث احتمالی نیز اختلالی در عملکرد آن به وجود نمی‌آید.

تفاوت شیلد و زره دار

در دسته بندی انواع مختلف کابل‌ها، نوع پرکاربرد دیگری نیز وجود دارد که به آن کابل شیلددار گفته می‌شود. افراد بسیاری کابل شیلددار را با کابل زره دار اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند که این دو کابل دارای ساختار یکسانی هستند. در صورتی که چنین نیست و کابل شیلددار به کابلی اشاره دارد که در سیستم‌های شبکه کامپیوتری، سیستم‌های امنیتی، برق رسانی و کابل‌های انتقال تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای یک لایه محافظ درونی است.

کابل شیلددار قادر است از اطلاعات کابل در مقابل فشارهای الکتریکی محافظت کند و برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ و همچنین سیگنال‌های دیجیتال کاربرد گسترده‌ای دارد. در حالی که کابل‌های زره دار در محیط‌های پرخطر و به منظور افزایش مقاومت و طول عمر کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای ساختار قوی‌تری نسبت به شیلد هستند. بنابراین تفاوت این دو را را می‌توان در ساختار و کاربرد آنها در محیط‌های مختلف خلاصه کنیم.

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها